Vi har något att berätta

Sollentuna, december 2020

Hoppas att ni haft en fantastik jul tillsammans med familjen och god fortsättning.

Ekonomisk förvaltning

Avtalet för ekonomiskförvaltning med Bredablick är också uppsagd från och med första januari 2021 och Renew service AB tar även över ekonomiska förvaltningen för brf Takten därefter.

Detta innebär att ni som boende på brf Takten ska från första januari vända er bara till Renew Service AB i alla frågor så som hyresavtal eller uppsägning av förråd och bilplatser, betalning av hyra och etc., kontaktinformation och öppettider se anslagstavlan i entréer.

Betalningsavier

Ni har redan fått avier för lägenheter, bilplatser och förråd med information om autogiro och E-faktura som kommer igång från nästa avi utskicka i mars om ni följer instruktionerna från Renew.

Bankgirot som står i avierna ägs av Bredablick som överlåter den till brf Takten men överlåtelsen kommer att gå igenom först den 4/1-2021 och brf Takten kommer att äga bankgirot efteråt. Det är därför betalning av nya avier registreras till Bredablick. Det är helt ok och ni ska inte oroa er för det. Renew Service AB och Bredablick hanterar betalningarna.

För enklare hantering av era ärenden rekommenderar styrelsen att ni ska använda er av appen Renew Ctrl (gratis att ladda ner och använda) som finns för både Iphone och Android telefoner). Ni får återkoppling direkt när det händer något i ert ärende.

Öppettider grovsoprum

Vi kommer vi fortsätta hålla grovsoprummet öppet en gång i månaden och det är tack vare fantastiska hjälpsamma boende som hjälper till. Nu är det bara två fantastiska personer i gruppen gör det möjligt att ni alla i föreningen får tjänsten. Gruppen måste bestå av flera personer så att vi kan fortsättningsviss kan hålla grovsoprummet öppet.

Hen som hjälper till med att hålla grovsoprummet öppet får 300:- kr/gång från föreningen.

Vi tillsammans äger föreningen och det vore bra att fler engagerar sig i föreningsarbete. Ni som kan och vill vara med i gruppen hör av er till infor@takten.se.

Som tidigare grovsoprummet är öppet 19:00-20:00 den första söndagen varje månad under första halvt året, alltså 3:e januari, 7:e februari, 7:e mars, 4:e april och 2:a maj och 6:e juni.

Vi ska alltid vara mycket vänliga mot de som bevakar grovsoprummet och följer deras instruktioner om v ad som får kastas där eller inte. Stor tack för visad hänsyn.

Lediga förråd att hyra

Behöver du mer plats i din lägenhet? Det finns lediga förråd att hyra i föreningen. Hör av dig till Renew Service om du har behov av att hyra förråd. Det finns förråd i alla storlekar, både små och stora.

Styrelseledamöter

Vi i styrelsen behöver bli flera för att kunna klara av styrelsearbetet i föreningen. Vi alla som bor i föreningen har olika önskemål om förändringar och förbättringar i föreningen. Det krävs då att flera av er medlemmar engagerar sig för att det ska bli möjligt.

Vi alla bostadsrättshavare tillsammans äger föreningen och behöver ta ansvar för den. Vi måste därför hjälpas åt också att driva och genomföra de förändringarna som behövs i föreningen på ett ekonomiskt sätt. Styrelsen blir annars tvungen att anlita extern resurs som gör att driftkostnaderna kommer att öka vilket i sin tur kommer orsaka att månadsavgifterna ökar också.

Styrelsen vill, och behöver, att ni medlemmar engagerar er i föreningens styrelse, valberedningen eller hjälpa till att hålla grovsoprummet öppet. Styrelsen behöver kompletteras med fler med olika kompetenser. Alla kompetensområden är lika viktiga. Styrelsearbetet är inte helt ideellt och det finns även ett arvode som delas mellan styrelseledamöterna.

Är du engagerad, har goda idéer och vill föreningens bästa samt vill få inblick i hur

styrelsearbete fungerar får du höra av dig till oss på valberedning@takten.se eller

info@takten.se med lite uppgifter om dig.

Låt oss göra skillnad tillsammans i vår fantastiska förening!

Viktigt om värme i lägenheter och felanmälan

Hösten är på frammarsch och det ruggiga vädret kommer att få oss känna det är kallt i lägenheten. Självklart kommer driftansvarige av undercentralerna att se till att rätt värme skickas ut till radiatorerna.

Det är alltid en stor utmaning att få rätt värme i lägenheterna eftersom vädret skiftar mycket och ofta under hösten. Vi behöver därför komma ihåg hur vi kan få upp värmen i lägenheten. Styrelsen rekommenderar att alla följer riktlinje nedan.

  1. Se till att det finns en meter fritt utrymme från alla radiatorer i din lägenhet
  2. Undvik att ha värmekälla i närheten av radiatorer då dessa kan utlösa den inbyggda avstängningsmekanismen i radiatortermostaten.
  • Stäng inte fönsterventilen helt eftersom det krävs att luft kommer in i lägenheten som hjälper till med värmecirkulationen i lägenheten.
  • Innan ni gör en felanmälan om värme i lägenheten till Renew behöver ni mäta upp temperaturen i de rum som ni tycker är kalla och uppge det vid kontakt med kundtjänst. Temperaturen ska inte avläsas i närheten av en yttervägg eller fönster. Temperaturen som är relevant är i din vistelsezon som mäts ca 1 meter från yttervägg och golv.
  • Temperaturen bör vara ca 21 grader och som lägst 20 grader.
  • Ring till Renew och gör en felanmälan om värme om temperaturen understiger 20 grader. Det går även att göra en felanmälan via deras hemsida.
  • Vid felaktig felanmälan om värme kan fastighetsskötarens besök komma att debiteras anmälaren.

Tips om värme

Värme är viktigt! Därför anmäler också många boende att man upplever fel på den. Nedan listar vi några av de vanligaste fel som egentligen inte är fel utan du som boende ansvarar för att själv kontrollera så att ni inte råkar ut för felsökningskostnader som visar sig inte vara något fel.

Termometern – så mäter du

Temperaturen ska inte avläsas om den sitter på eller i närheten av en yttervägg eller fönster. Temperaturen som är relevant är i din vistelsezon som mäts ca 1 meter från yttervägg och golv.

Temperaturen bör vara ca 21 grader och som lägst 20 grader.

Termostaten eller vredet

En vanlig felorsak med båda dessa är att de inte är vridna tillräckligt högt. Vanligt är att man vridit ner dessa över sommaren och glömmer vrida upp till hösten/vintern.

Om du är osäker se till att alltid ha dessa vridna till max inställning. Man vrider dem då motsols tills det tar stopp. Om det då blir för varmt vrider man sedan ner dessa i små steg till man får en behaglig temperatur. Låt det dock gå ett dygn mellan justeringarna då det kan ta sin tid för rummet att justera värmen.

Föredrar man svalare i t ex sovrummet se till att stänga dörren då det påverkar värmen i hela bostaden när man vrider ner temperaturen.

Möblering

Både termostatventiler och element behöver fri cirkulation. Inred därför inte med möbler eller tunga gardiner framför – de hindrar värmen från att strömma ut i rummet. Undvik också värmealstrande apparater för nära termostaten. Värmen från t.ex. en tv kan göra att en termostat slår av.

Vädra rätt

När du vädrar så gör det snabbt och effektivt, gärna med tvärdrag i max 10 minuter. Kalluften från ett fönster som står på glänt kyler ner lägenheten. Det kan ta lång tid att värma upp tak, väggar och golv som kylts ner under en längre period. Man kan inte vädra längre tider och samtidigt förvänta sig att värmen blir okej kort tid efter man slutat vädra.

Elementskydd

Att bygga in sitt element för att snygga till det gör att värmeavgivningen minskar så det får betydelse för inomhustemperaturen. Val av elementstorlek och injustering av fastighetens värmesystem är nästan alltid utfört under förutsättning att dessa är fria mot rummet. Väljer man att använda elementskydd så gör man med andra ord ett val som din bostadsrättsförening inte kan göra något åt ifall du har det svalare i din bostad.

Styrelsen för brf Takten

Önskar er alla boende god fortsättning och gott nytt år i förskott med hälsa och framgång